Nijland 3 neemt revanche tegen AVC

16 mei 2023 12:15

Afgelopen zaterdag mochten de heren van Nijland 3 afreizen naar Sexbierum om tegen AVC aan te treden. Nadat AVC in de heenwedstrijd werd geholpen door spelers van hun 1e en 2e elftal was het deze editie Nijland die 2 spelers van het 2e elftal mee kreeg aangezien er anders maar 11 spelers konden afreizen.

Het was warm in Seks-Bier en Rum zoals trainer Joop dit dorp omschreef. Na een korte maar stevige warming-up kon er om half 3 afgetrapt worden op het hoofdveld tegen de oud teamgenoten van onze centrale verdediger Foeke.

Nijland begon ietwat rommelig aan de wedstrijd maar ook AVC was niet zuiver in de passing. Het plan van AVC was in de eerste helft om via hun aanvoerder de lange bal te spelen op hun snelle linksbuiten. Rechtsback Klaas moest daar even aan wennen maar na een kwartier had hij hun buiten in zijn broekszak en die kwam daar pas na de wedstrijd weer uit. Na 20 minuten kwam Nijland via Jan-Johannes verdiend op 1-0 maar de grensrechter van AVC besloot om zijn vlag de lucht in te steken. Het kon onmogelijk buitenspel zijn, maar de scheidsrechter ging met de grensrechter mee en zo bleef de brilstand op het scorebord staan.

Nijland gaf achterin weinig weg en kreeg meer overwicht in de wedstrijd. Na 30 minuten spelen begon Laas Harry aan een indrukwekkende solo. Hij haalde de achterlijn en gaf de bal hoog voor richting de 2e paal. Sietze was er als de kippen bij en knikte de bal beheerst binnen. Zo kwam Nijland toch op de verdiende 1-0 voorsprong. Kort hierna werd Nijland weer gevaarlijk via een vrije trap. AVC zette een muur van ongeveer 8 spelers waardoor er niemand meer over was om Frank te dekken. Sytze zag dit en stuurde Frank snel weg. Hij kwam net iets te ver naar buiten uit en schoot daardoor de bal rakelings naast. Nijland kwam de 1e helft niet meer in de problemen. Het werd kort voor rust zelfs 2-0. Na goed doorjagen van Wytze veroverde hij zelf de bal van de twijfelende keeper en kon de bal rustig in open doel tikken.

De 2e helft werd er een karrevracht aan kansen gemist door de Blauwhemden. Met name Rimmer had meerdere keren een verdiende 3-0 op de schoen maar wist niet te profiteren van de kansen die hem gegund waren. AVC werd nog 1 keer gevaarlijk in de 2e helft. Na een aanval via de rechterkant ontstond er een chaotische situatie in het doelgebied van Nijland maar keeper Lars redde tweemaal.

Uiteindelijk wist Nijland toch de derde treffer tegen de touwen te schieten. Na een mooie voorzet van Klaas kwam Rimmer 1 op 1 met de keeper en schoof de bal beheerst langs de goalie van AVC. Kort hierna moest Nijland ook op 4-0 komen maar Wytze kreeg het niet voor elkaar  om de bal in te tikken maar raakte de lat. AVC geloofde het wel en kort na dat de 90 minuten op het scorebord verscheen floot de scheidsrechter af. Een mooie revanche van de mannen van het 3e. Volgende week staat alweer de laatste wedstrijd van het seizoen op het programma, thuis tegen Franeker.