Nijland deelt de punten met TOP

TOP'63 1

Mannen, 1, 3e klasse A

7 oktober 2017 14:30

Afgelopen zaterdag speelde Nijland met 2-2 gelijk in Oppenhuizen tegen TOP '63. Nijland domineerde het grootste deel van de wedstrijd en kreeg genoeg kansen om de volle winst te pakken. TOP kwam eigenlijk maar twee keer gevaarlijk uit de verdedigende stellingen, maar was wel dodelijk in de afronding.

TOP is gepromoveerd uit de 4e klasse en had gekozen voor een behoudende speelwijze. Nijland moest dus het spel maken en helemaal toen de thuisclub na tien minuten de 1-0 maakte. Het nam een vrije trap snel, waarna de jonge spits Van Breeden door de verdediging glipte en bekwaam afrondde. Weer kon Nijland dus niet 'de nul' houden, maar het ging vol energie op zoek naar de gelijkmaker en toonde karakter.

Vele aanvalsgolven gingen richting het doel van TOP, dat er totaal niet meer uit kwam. Het was wachten op de gelijkmaker, maar voor dat het zover was werden er een paar beste kansen om zeep geholpen. Nico Pieter Bonnema kon twee keer vrij een lage voorzet inschieten en Arjan van der Wal mikte op de lat. De vele voorzetten en opzetjes door het centrum moesten uiteindelijk wel tot een doelpunt leiden en tien minuten voor rust was het dan ook raak. Samen met Wieger Boonstra en Arjan zette Nico door het centrum een combinatie op en via de binnenkant van de paal schoot hij de 1-1 binnen.

In de tien minuten tot de rust leek het er op dat Nijland meteen door zou drukken, maar TOP overleefde nog enkele hachelijke situaties. Na de rust bleef het wedstrijdbeeld hetzelfde en probeerde Nijland de wedstrijd te beslissen. TOP verdedigde stug en kwam regelmatig met de schrik vrij, maar leek na ruim een uur toch te breken. Een voorzet van Nico van zo ongeveer de achterlijn kon bij de tweede paal door Wieger in het verlaten doel worden gekopt. Buitenspel leek dan ook volstrekt onmogelijk, maar de grensrechter presteerde het toch om te vlaggen en de prima leidende scheidsrechter keurde het doelpunt af.

Het breekpunt in de wedstrijd, want dit had zo goed als zeker het einde van TOP betekend, dat aanvallend eigenlijk niks klaar maakte. Mente de Boer nam de plaats van Wieger in en met wat jeugdige energie probeerde Nijland dan toch de winnende te maken. Dat liep even anders toen er in een eigenlijk ongevaarlijke situatie tot een paar keer toe niet goed in werd gegrepen. Een aanvaller van TOP kreeg hierdoor de kans te schieten en van buiten het strafschopgebied liet hij Peter kansloos.

Na deze 2-1 achterstand was Nijland het spoor wat bijster, maar bleef het met de moed der wanhoop op zoek gaan naar de gelijkmaker. Ook Remco Mooij kwam nog in het veld voor Sjoerd Tjalsma en het werd alles of niets voor de blauwhemden. Iedereen werd naar voren gestuurd en met hoge ballen hoopte Nijland toch nog gevaarlijk te worden. In de laatste minuut was het 'bingo' toen Jarin de Jong tegen de uitgestoken hand van een verdediger kopte en de bal op de stip ging. Bouke Poelsma maakte beheerst de 2-2 en zo pakten de gasten toch nog een puntje.

Op basis van het aantal kansen had Nijland deze wedstrijd moeten winnen, maar de sleutel tot succes ligt juist in het verdedigende gedeelte. De komende twee wedstrijden spelen we thuis tegen Waterpoort Boys (zaterdag) en SDS (over twee weken).