Nijland op karakter langs DWP

DWP 1

Mannen, 1, 3e klasse A

28 oktober 2017 14:30

Nijland boog zaterdag in Sint Johannesga een achterstand in de tweede helft om in een 3-1 overwinning . In een niet al te beste wedstrijd pakte Nijland op deze manier dus wel de drie punten en zo kruipt het langzaam maar zeker richting de top van de ranglijst. Hoewel er ontzettend veel fout ging, mocht Nijland op basis van het aantal kansen het meest aanspraak maken op de winst.

DWP kent een hele stroeve start van het seizoen en begon ook deze wedstrijd erg matig. Nijland kreeg dan ook alle ruimte om gevaarlijk te worden in de beginfase, maar ook bij de blauwhemden ging opvallend weinig goed. Na twintig minuten kreeg DWP een vrije trap op een meter of twintig en deze werd gevaarlijk over de muur geschoten, maar Peter leek redding te brengen. Helaas viel de bal via zijn hand en de lat voor de voeten een DWP-er en hij tikte de 1-0 binnen.

DWP was tot dit doelpunt eigenlijk nog niet in de buurt van Peter geweest en dit was dan ook een pijnlijk moment voor Nijland. De kopjes gingen echter niet naar beneden en er kwamen kansen op de gelijkmaker. Nico kopte een voorzet van rechts voor de voeten van Sjoerd, die van dichtbij leek te gaan scoren, maar de bal hobbelde naast. Daarna was het Nico zelf die, na een mooie aanval, oog in oog kwam met de doelman van DWP. Deze redde echter met de benen, waarna Jarin de rebound hoog over schoot.

DWP zag aan de andere kant een bal van de lijn worden gehaald, maar dichter bij nog een doelpunt kwamen ze niet. Net na de rust was DWP behoorlijk dreigend, maar het liep allemaal goed af voor Nijland en na tien minuten maakten de gasten zelfs gelijk. Na een aanval over rechts was het Arjan die leek te scoren, maar op de lijn stopte Jarin de bal, om de 1-1 vervolgens wel keurig binnen te werken.

De kopjes gingen na deze tegenvaller hangen bij DWP en Nijland werd meer en meer de baas op het veld. Er mocht dan ook weer gedroomd worden van een overwinning, want de kansen bleven komen. Eerst was het Mente die een corner van Sjoerd op een meter van de goal slechts hoefde te verlengen, maar het leder ging via zijn schouder over. Daarna werd Arjan na een mooie aanval over rechts alleen voor de keeper gezet door Jarin, maar de keeper bracht redding.

Hierna kwam Remco binnen de lijnen voor Jarin en omdat Nijland de wedstrijd onder controle had kon het blijven jagen op de inmiddels verdiende voorsprong. Die kwam er tien minuten voor tijd ook, al was het uit onverwachte hoek. Eelke speelde zichzelf vrij op de rand van het strafschopgebied en schoot heel droog met links de 2-1 onder in het hoekje. Een prachtige goal van de captain, die vijf minuten later bijna te niet werd gedaan door één van de spaarzame oplevingen van DWP. Ale Eggert van der Velde kon na niet al te best uitverdedigen vrij inschieten van een meter of tien, maar mikte hoog over.

Ook in de laatste fase van de wedstrijd kon de thuisclub geen vuist maken en in de blessuretijd besliste Nijland dan ook de wedstrijd. Nico zette druk op de doelman en onderschepte zijn pass, waarna hij de 1-3 in het verlaten doel kon schuiven. Op basis van een betere tweede helft, mentale veerkracht en het aantal kansen, was de overwinning verdiend. Voetballend kan en moet het echter allemaal nog veel beter.

Volgende week ontvangen we het onvermijdelijke De Walde, dat ondanks een uittocht van basisspelers toch  bovenin mee draait. Ook met het oog op de eerste periodetitel wordt dit een hele belangrijke 'topper', tussen de nummers drie en twee op de ranglijst.