It Twadde doet zichzelf te kort bij de WPB

Waterpoort Boys 2

3e klasse B

17 november 2018 11:30

Gisteren kwam er in Sneek een einde aan de mooie zegereeks van It Twadde. De afgelopen vier wedstrijden werden nog gewonnen van respectievelijk Oudehaske, Scharnegoutum, Heerenveense Boys en Joure. Hierdoor waren de mannen van It Twadde opgeklommen naar de tweede plek op de ranglijst. Tegenstander WPB draait tot dusverre ook een heel aardig seizoen en stond voor de wedstrijd op vier punten van It Twadde. Helaas moeten we na de wedstrijd van gisteren concluderen dat dit gat nog één punt bedraagt.

Op het winderige Schuttersveld begon It Twadde niet onaardig aan de wedstrijd. WPB gaf It Twadde ruimte om op te bouwen en hierdoor ontstond al vrij vlot een schietkans vanaf de zestien welke naast de goal werd geschoven. Spijtig genoeg duurde deze fase maar een minuut of vijf. WPB kreeg in de gaten dat ze met de wind mee maar beter druk konden gaan zetten. Hierdoor ontstond een erg matige eerste helft aan de kant van It Twadde. Ruerd en zijn verdedigers kregen de ballen maar moeilijk weg door de straffe wind en het ietwat gladde veld. Op het middenveld ontbrak het aan ´rust aan de bal´ en de aanvallers hadden het lastig met het fysieke spel van de tegenstander. Dit resulteerde in een eerste helft wat zich veelal op het middenveld  afspeelde en waarbij de kansen schaars waren. WPB kreeg wel wat corners en vrije trappen rondom het strafschopgebied, maar kon hier niet gevaarlijk uit worden. Plots gaat het dan toch mis voor It Twadde. De rappe kleine aanvaller van de tegenstander snijdt vanaf links naar binnen en vuurt een schot af. Folkert weet dit schot deels te blokken, maar vervolgens valt de bal voor de voeten van WPB´er Minks. Die weet hier wel raad mee en schuift de bal langs de kansloze Ruerd. Een wat ongelukkige goal in een helft die we maar snel moeten vergeten. WPB weet in deze helft nog een keer de buitenkant van de paal te raken met een droog schot. Bij It Twadde krijgt Silvan nog een schietkans in het strafschopgebied, maar de keeper van WPB is er als de kippen bij om zijn schot onschadelijk te maken.

Na een peptalk van Henk en Took komen de mannen van It Twadde in de tweede helft een stuk beter voor de dag. De rollen zijn omgedraaid. It Twadde zet hoger druk en nu heeft WPB moeite met het verwerken van de ballen. En dit zorgt ervoor dat het netje al vrij vlot in de tweede helft wordt gevonden. Na een prachtige aanval over meerdere schijven laat Foeke aan het eind van de aanval de bal goed vallen op Erwin. Erwin, die met zijn snelheid en handigheid een goede aanvulling is voor It Twadde, haalt uit en weet de keeper te verschalken. Een verdediger van WPB probeert de bal nog van de doellijn te halen, maar slaagt hier niet meer in. 1-1 en nog mooi wat minuten te gaan met het windje in de rug. De druk wordt opgevoerd, maar de laatste pass op het spitsenduo Wieger en Foeke is steeds net niet goed genoeg. Tot overmaat van ramp geeft It Twadde vervolgens knullig een goal cadeau. Erwin heeft alle tijd en ruimte om op het middenveld open te draaien richting de goal van de tegenstander, maar besluit een terugspeelbal op Ruerd te geven. Ruerd die op randje strafschopgebied staat lijkt de bal niet te verwachten. De terugspeelbal is aan de korte kant en Ruerd raakt de bal vervolgens volledig verkeerd. Met een curve belandt de bal nagenoeg op dezelfde plek en de kleine aanvaller weet de bal simpel in het lege doel te schuiven. Totaal onnodig komt It Twadde hierdoor weer op achterstand. En dan weet je dat het lastig gaat worden om met een goed resultaat huiswaarts te keren. WPB speelt het spelletje slim en begint enorm tijd te rekken. Om de haverklap liggen er spelers op de grond en ze halen het tempo volledig uit de wedstrijd. Hiernaast helpt de scheids een handje door het spel kort te houden. It Twadde combineert wel aardig en weet toch, over met name de rechterkant, veel door te komen. Zo geeft Jelmer na een goede actie een keer prachtig voor, maar weten de aanvallers dit werk net niet te belonen. En dit is ook het beeld van de tweede helft. Ballen komen net niet aan en vallen net niet goed in het strafschopgebied. Het ontbeert aan geluk en met het nodige kunst- en vliegwerk houdt WPB het doel schoon. Folkert is er ook nog twee keer dichtbij vanuit de corner. Helaas vliegt bal één over de vangnetten en wordt poging twee van de doellijn afgehaald. WPB komt in de gehele tweede helft nauwelijks in de buurt van Ruerd, maar vindt dit na de voorsprong prima. En na 44 minuten vindt scheidsrechter De Jong het ook wel welletjes. It Twadde doet zichzelf te kort door geen resultaat te behalen. Een frustrerende middag die we hopelijk volgende week kunnen vergeten. Dan komt nummer drie NOK op bezoek in Nijland. Door gunstige resultaten op de andere velden blijft It Twadde op de tweede plek staan. Een topper dus, waarbij van onderschatting geen sprake kan zijn. NOK bezorgde namelijk Blauw Wit ’34 dit weekend haar eerste puntverlies door ze knap op 0-0 te houden.

Oan’t oare wiike!