It twadde blijft winnen

Scharnegoutum'70 2

3e klasse B

27 oktober 2018 12:30

It Twadde mocht afgelopen zaterdag aantreden in en tegen Scharnegoutum 2. Op papier bleek het een spannende pot te worden, want het was de nummer 5 tegen de nummer 6 van de competitie. Om bovenin mee te blijven draaien, moest It Twadde weer vol voor de drie punten strijden.

Nijland begon de wedstrijd in de vertrouwde 4-4-2 formatie met het ruitje op het middenveld. Net zoals de laatste wedstrijd tegen Oudehaske was het de bedoeling om meteen de eerste tien minuten te laten zien wie Nijland was, maar in tegenstelling tot vorige week lukte het Nijland niet om Scharnegoutum vol onder druk te zetten. Nijland kwam niet aan het voetballen toe. De een na de andere bal leverde Nijland in, waardoor Scharnegoutum een paar keer gevaarlijk kon worden.

Nijland had in de eerste helft niet veel grote mogelijkheden, maar na 20 minuten leek Nijland wel op voorsprong te komen. Na een goede opbouw aan de linkerkant van het veld gaf Silvan een strakke voorzet over de grond op Foeke, die de bal net een paar centimeter langs de verkeerde kant van de paal schoof. Een paar minuten later dribbelde Erwin de zestien in van Scharnegoutum, net voordat hij wou schieten werd Erwin onderuit gehaald. Het leek op een overduidelijke strafschop te worden, maar de scheids dacht hier anders over. De scheids liet het spel onterecht verder gaan en dus kreeg Nijland geen penalty.

Naarmate de eerste helft vorderde werd Scharnegoutum sterker, met een aantal goede kansen waar Nijland goed mee weg kwam. Toch was er in de 40ste minuut een moment waarbij onze grensrechter Ate de hoofdrol had. Na een goede counter van Scharnegoutum belandde de bal in het doel van Nijland, maar Ate en de verdediging van Nijland had gezien dat dit buitenspel was. De spits van Scharnegoutum tikte de bal op de doellijn aan, maar hij stond buitenspel. Goed gezien dus door de nieuwe grensrechter Ate.

Na de thee en een goede speech van Henk, begon Nijland sterk aan de tweede helft. Met Jan en Paul vers ingebracht probeerde Nijland meteen druk te zetten op Scharnegoutum. Dit resulteerde na 10 minuten in een doelpunt voor Nijland. Wieger gaf een mooie bal op Erwin, die de 0-1 voor het intikken had. Nadat de 0-1 gevallen was, ging Nijland verder met druk zetten en kreeg een aantal kansen op de 0-2. Een mooie voorzet van Paul, die geweldig inviel, kwam bij Wieger op het hoofd. Wieger kon de bal net niet lekker op zijn hoofd krijgen, waardoor deze kans onbenut bleef. Toch was het enkele minuten later toch raak. Jan schoot de bal langs de doelman, nadat Foeke de bal perfect terug had gelegd.

De verdediging stond in de tweede helft ook als een huis. Scharnegoutum wist er niet meer doorheen te komen en werd alleen een paar keer gevaarlijk uit een vrije trap of uit een corner. Johannes viel rond de 70ste minuut. Hierdoor had Nijland weer een verse kracht in de voorhoede. Jan kreeg de bal van Johannes en tikte deze heel mooi voor de verdediging langs. De bal belandde bij Wieger in de voeten die de 0-3 erin tikte, maar helaas stond Wieger buitenspel. Toch werd in de 83ste minuut de laatste klap uitgedeeld aan Scharnegoutum. Paul lanceerde Erwin, die één op één met de keeper kwam en de bal mooi in het doel schoot.

Nijland kon vervolgens de wedstrijd rustig uitspelen en nam de drie punten vanuit Scharnegoutum mee naar huis. It Twadde had een mooie tweede helft neergezet, waarmee we weer verder kunnen bouwen richting volgende week. Na 5 wedstrijden gespeeld te hebben, staat It Twadde op 10 punten en de 2de plaats op de ranglijst. Volgende week komen de ploeg uit Heerenveen op bezoek in Nijland. De wedstrijd begint om 12:00. Tot dan!