It Twadde klopt Scharnegoutum

Scharnegoutum'70 2

4 mei 2019 12:00

Nijland 2 won zaterdag met 2-0 van Scharnegoutum. Dat deed het in de volgende opstelling: Ruerd - Paul / Gerben / Johan / Menno - Siard / Folkert / Erwin / Jan - Foeke / Tjeard. Op de bank begonnen Wieger, Gerrit en Jurriaan. De kenmerkende 4-4-2 opstelling waarvoor doorgaans wordt gekozen.

Doel was om vlot druk te zetten en zodoende de tegenstander tot fouten te dwingen en snel in balbezit te komen. Dit ging het eerste kwartier prima en resulteerde in een snelle goal van Nijland na een minuut of vijf. Johan nam een vrije trap kort op Erwin die de bal voorzette richting tweede paal. Foeke had daar slim positie gekozen en nam de bal in een keer uit de lucht op de rechter pantoffel. De bal ging als een streep de verre winkelhaak in. Een prachtige treffer, speciaal voor zijn jarige dochter en mooie start voor de blauwhemden.

Na het eerste kwartier kwam Scharnegoutum beter in de wedstrijd, won meer tweede ballen er probeerde via de linksbuiten door te komen. Waar Nijland eerst vrij mocht opbouwen werd nu eerder druk gezet door Scharnegoutum. Nijland kwam niet echt meer aan voetballen toe en de mannen van Ate Breeuw begonnen dreigend te worden. Een open kans werd door Gerben ternauwernood geblokt. Scharnegoutum schreeuwde om hands, waar geen sprake van was. Bij Nijland waren de ruimtes te groot, waardoor het drukzetten niet goed uit de verf kwam.

In de pauze werd genoten van een lekker kopje thee van ons aller Laas en stiptten Henk en Took de verbeterpunten aan. Ook mochten Wieger, Gerrit en Jut zich opmaken voor de tweede helft.

De tweede helft leverde veel strijd en duels op. De tegenstander zette Nijland vanaf de doeltrap vast en dit resulteerde in lange ballen en strijd om de tweede bal. Met de wind in de rug kwam Scharnegoutum tot een aantal corners die door Nijland goed werden verdedigd. Ruerd keepte een puike partij en had alles klemvast of bokste de ballen goed naar de zijkant. Nijland had moeite met de passing en had moeite voor de goal van de tegenstander te komen. De keren dat dit wel lukte was het gevaarlijk. Een mooie voorzet vanaf rechts van Foeke kwam panklaar op het hoofd van Wieger, maar hij verzuimde binnen te koppen.

Toch forceerde Nijland de 2-0 door een pass over de as van het veld achter de verdediging van Scharnegoutum op Erwin. Hij had vrije doortocht richting doel en werd binnen de 16 door de keeper gevloerd. Een terechte penalty werd gegeven en de rode kaart die getrokken had moeten worden, werd in de geest van de wedstrijd beperkt tot geel. Nijland kon hier prima mee leven. De keeper mocht alsnog vissen, nadat Foeke de bal onberispelijk en snoeihard inschoot.

Hiermee was het geloof bij de tegenstander wel gebroken, al belandde een ver schot van de roodwitten nog bovenop de lat. Nadat Nijland de 90 minuten vervolgens probleemloos volspeelde, blies de scheids voor de laatste keer op zijn fluit en konden er weer drie punten worden bijgeschreven. Hierdoor staat it Twadde stevig op de tweede plaats. Nijland heeft reeds een ticket voor de nacompetitie bemachtigd. Het is belangrijk met een goed gevoel het seizoen te eindigen, waardoor met vertrouwen aan de playoffs kan worden begonnen. Volgens de geleerden levert de tweede plaats een “steand nûmmer” op voor de eerste ronde van de nacompetitie.

Volgende week kan uit, tegen directe concurrent Heerenveense Boys, de tweede plaats veiliggesteld worden. Voor de mannen een mooie uitdaging. De overwinning werd gevierd met een kratje bier in de box van Henk en Ronald.