Nijland 2 verliest van dodelijk effectief NOK

NOK 2

23 maart 2019 14:00

Ate Groenveld, onze assistent grensrechter en voormalig keeper van Nijland 1, trok de stoute handschoenen aan en stond onder de lat vandaag. Door afwezigheid van Ruerd mocht hij tussen de palen staan. Hij had er zichtbaar plezier in weer tussen de mannen in de wei te staan.

Nijland reisde af naar Oudemirdum met een prima team. De sfeer zat er goed in en men had er zin in. Na een lekkere warming up in het lentezonnetje, spraken we af fel te beginnen, omdat NOK dat zeker ook van plan zou zijn. De eerste 20 minuten waren gelijkopgaand, waarin Nijland probeerde de tegenstander vast te zetten, iets wat NOK ook deed. Gelegenheid om vanaf de doeltrap rustig op te bouwen gaven beide ploegen elkaar niet, waardoor er veel luchtduels en duels om de tweede bal ontstonden. Het ontbrak er Nijland aan om de tweede ballen op te pakken, waardoor de aanvoer naar de spitsen niet op gang kwam. Nu en dan werd de bal van achteruit in de open hoeken van NOK gedeponeerd. Onze hoop was daar vooral op Erwin gevestigd, die met zijn snelheid en behendigheid daar het verschil kan maken.

Rond het half uur begon Nijland meer tweede ballen te winnen, zat het korter op de middenvelders van de tegenstander en werd de dreiging naar voren groter. Een aanval over rechts werd door Jan, teruggekeerd van een blessure, in het uiterste verre hoekje geduwd. De prima assist was van Tjeard. De 0-1 stond op het bord. Op dat moment een terechte voorsprong. NOK had nog niets laten zien voor het doel van Ate.

Toch viel de gelijkmaker nog voor rust. Een slim ingedraaide vrije trap op ca. 25 meter van de goal werd door een speler van NOK met het hoofd geschampt, waardoor de uit zijn doel gekomen Ate in het luchtledige tastte. Een domper voor de Nijlanders. Nijland was aangedaan en de laatste minuten tot de rust was erg slordig en was Nijland het goede gevoel kwijt. De rust werd dan ook ingegaan met een katerig gevoel.

Gerrit kwam in de tweede helft het middenveld versterken en kwam in de ploeg voor Jut, waardoor Folkert een linie zakte. Gerrit moest extra voetbal op het middenveld brengen, maar ook de duels blijven aangaan. Dat ging prima, alleen was het moeilijk Wieger en Foeke te bereiken. Nog een paar spaarzame momenten had Nijland deze wedstrijd. Een strak schot van Tjeard in het zijnet, een welles nietes penaltymoment en een paar scrimmages voor de goal was alles waar Nijland toe kwam. De Nijlander spitsen werden met lange ballen gezocht, maar NOK verdedigde goed. Ook Erwin kwam steeds minder in het spel voor en wanneer hij een rush inzette werd hij al vroeg gevloerd. Zo haalde NOK de angel uit het spel en probeerden zo nu en dan gevaarlijk te worden. NOK creëerde ook geen kansen en zo leek de wedstrijd richting een gelijkspel af te stevenen. Dat gebeurde echter niet. Een voorzet na een aanval over onze rechter kant werd door de rechtsbuiten, die op het juiste moment naar binnenkwam, netjes binnenkantje paal binnengetikt. Menno baalde er stevig van dat hij zijn man voor zich liet komen. Een wijze les voor hem.

Deze 2-1 werd door NOK luid bejubeld en was ook wel onverwacht. Nijland dat meer en meer de bal richting de spitsen pompte, kon geen echte vuist meer maken. Met de klok op 90 minuten maakte NOK nog 2 doelpunten, waarbij Ate kansloos was. NOK was uiterst effectief met 4 ballen tussen de palen en 4 doelpunten. De mannen van NOK spraken van een heerlijke Duitse overwinning. De gelederen sluiten en de spaarzame kansen afmaken. NOK kwam de overwinning dan ook toe.

Bij Nijland zit het dus tegen momenteel. Laatste 2 wedstrijden verloren, doelsaldo 2-7. Verder zijn de kansen spaarzaam en houdt het voetballend niet over. Bij sommige spelers ontbreekt het aan zelfvertrouwen, waardoor ze meer tegen zichzelf spelen dan de tegenstander. Kortom, genoeg om aan te werken de komende tijd en zoals de positivo’s onder ons zullen zeggen: Het kan alleen maar beter.

Volgende week is er geen programma. Over twee weken wordt aangetreden tegen de aanstaande kampioen Blauw Wit. Thuis heeft Nijland nog niet verloren en mag zijn best doen het feestje van de Leeuwarders uit te stellen.