Nijland 2- Oudehaske 2

Oudehaske 3

3e klasse B

13 oktober 2018 12:00

Afgelopen zaterdag mochten de mannen van het Twadde weer aantreden tegen dit keer Oudehaske 3. Oudehaske was voor Nijland geen onbekende, vorig jaar wist het Twadde Oudehaske 2 immers op een kansloze 5-0 nederlaag te trakteren. Dit was echter geen voorbode voor opnieuw een eenvoudige middag voor de blauwhemden.

Vooraf stond Nijland op een keurige 5e plaats, een overwinning was dan ook gewenst om de aansluiting met de bovenste regionen te behouden. Het beloofde dan ook een mooie voetbalmiddag te worden waarbij alle ingrediënten aanwezig waren; de zon scheen, het veld lag er weer bij als een biljartlaken, er hing een positieve sfeer in de kleedkamer en zelfs Henk had zijn meest gelikte overhemd uit de kast getrokken om Nijland naar een overwinning te loodsen.

Nijland begon voortvarend aan haar wedstrijd door in het vertrouwde 4-4-2 systeem gelijk druk uit te oefenen op de achterhoede van Oudehaske. Oudehaske had dan ook de grootse moeite om onder deze druk uit te voetballen en leverde meerde malen de bal eenvoudig in bij Nijland. In tegenstelling tot Oudehaske wist Nijland voetballend uitstekend voor de dag te komen. Met de opkomende backs en met name het middenveld dat eenvoudige combineerde liet Nijland bij vlagen keurig veldspel zien. De inzet was dan ook grootst te noemen waardoor er gestreden werd voor elke meter.

Dit resulteerde in de eerste helft dan ook in een aantal gevaarlijke momenten in het doelgebied van Oudehaske. Het was Foeke die de bal ingespeeld kreeg na een mooi opgezette aanval vanuit de achterhoede, hij  twijfelde geen moment, sneed naar binnen om vervolgens diagonaal raak te schieten en liet daarbij de keeper van Oudehaske kansloos. Oudehaske gokte op de counter en wachtte totdat Nijland fouten begon te maken, het kon er in de eerste helft dan ook een paar keer gevaarlijk uitkomen. Deze aanvallen werden uiteindelijk vrij snel door de Nijlandse verdediging onschadelijk gemaakt. De thuisploeg ging hierdoor de rust in met een 1-0 voorsprong.

Na de rust ging Nijland vrolijk verder waar het in de 1e helft mee begonnen was, Oudehaske werd weer onder druk gezet en had dan ook geen moment uitzicht op de overwinning. Uiteindelijk kwam Nijland na een uur spelen op 2-0 voorsprong door een prachtige steekbal die werd verstuurd vanaf de linkerkant, deze paste precies door de verdediging van Oudehaske waarbij Wieger vrij voor de keeper geen twijfel kende en beheerst raak schoot.

Nijland leek op rozen te zitten, maar na ongeveer driekwart wedstrijd gooide Oudehaske weer een bal over de verdediging van Nijland, waar deze eenvoudig weg leek gekopt te kunnen worden, werd de bal ongelukkig terug gekopt richting te keeper. De bal was echter tekort voor de keeper, hierdoor kon de spits van Oudehaske eenvoudig oppikken, de keeper omspelen om vervolgens uit een lastige hoek beheerst de 2-1 binnen te schuiven. De 2-1 stond op het scorebord maar Nijland trok zich hier weinig van aan, sterker nog het ging op zoek naar de 3-1. Het was Erwin die met een rush knap door de verdediging van Oudehaske heen sneed en één-op-één met de keeper kwam, deze besloot om aan de noodrem te trekken waardoor er een strafschop werd versiert. De doelman mocht blijven staan, ondanks het ontnemen van een directe scoringskans. Zelfs dat stond Foeke niet in de weg om vanaf de stip op overtuigende wijze de 3-1 op het scorebord te zetten.

Met nog enkele minuten te gaan leek er dan ook geen vuiltje meer aan de lucht voor Nijland. Een te korte terugspeelbal aan de zijde van Nijland leidde echter een situatie in waarin klungelig werd verdedigd en Oudehaske de 3-2 in de schoot geworpen kreeg.  Oudehaske werd hierdoor moedig en probeerde voor de gelijkmaker te gaan. Het was Nijland die uiteindelijk de wedstrijd definitief in het slot gooide een paar minuten voor tijd. Dit keer kreeg Erwin zijn verdiende doelpunt door op overtuigende wijze laag binnen te schieten. Uiteindelijk is 4-2 een prima resultaat, al had dit nog hoger en misschien wel moeten uitvallen voor Nijland. Zo spatte een inzet van Erwin uiteen op de lat en raakte een indraaiende corner uiteindelijk nog de paal. Kortom Nijland beleefde een prima voetbalmiddag waarbij de punten in Nijland werden gehouden en men met 7 punten uit 4 wedstrijden  op een verdienstelijke 5e plaats blijft staan.