Nijland 2 – Heerenveense Boys 3

Heerenveense Boys 3

3e klasse B

3 november 2018 12:00

Rond 11:00 uur verzamelden de heren van ‘’It Twadde’’ zich voor de 6e wedstrijd van het seizoen, thuis op het Zweitse Huitema sportpark tegen Heerenveense Boys 3. De voorgaande 5 wedstrijden werden er al 10 punten verzameld, vandaag de taak om dit aantal op te krikken naar 13. Na een koffietje in de bestuurskamer daalden de matadoren af naar de kleedkamers om zich om te kleden. In de kleedkamer was de opstelling al van het bord af te lezen en na de goede invalbeurten van vorige week mochten zowel Paul als Jan het vandaag vanaf minuut 1 laten zien. Verder de bekende namen, met vandaag Tsjeard Weersma op de rechterflank als enige uitzondering. Nadat onze beide leiders het een en ander over de tegenstander van vandaag wisten te melden, gingen de blauwhemden het veld op voor de warming up. Tijdens deze warming up werd al duidelijk dat Heerenveense Boys met hun sterkst mogelijke team naar Nijland was getrokken.

Om 12:00 mocht de spits van Heerenveense Boys de aftrap nemen. Nijland werd vanaf minuut 1 met de rug tegen de muur gezet. Heerenveense Boys dicteerde het begin van de wedstrijd en Nijland kwam er maar zelden uit. Tot echt veel uitgespeelde kansen voor Heerenveense Boys leidde dit echter niet. De kansen die men kreeg werden gered door de vandaag erg scherpe sluitpost van Nijland, Ruerd Bakker. Na een minuut of 20 kreeg Nijland iets meer grip op het spel van Heerenveense Boys en begon het zelf ook wat meer aan voetbal toe te komen. Na een goede diepe bal kon Foeke aan de zijkant van het veld zijn tegenstander omspelen om vervolgens de bal voor te trekken. Tsjeard kroop razendsnel voor zijn man en wist deze lastige bal richting het doel te krijgen, helaas voor Nijland eindigde de bal op de lat en zo bleef het 0 – 0. De rest van de 1e helft was het Heerenveense Boys dat het betere van het spel liet zien, en Nijland dat er zo nu en dan gevaarlijk uit counterde. Van beide kanten leidde dit echt niet tot grote kansen en zo gingen we rusten zoals we begonnnen, 0-0.

Tijdens de rust werd duidelijk dat de leiding niet eens zo ontevreden was en dat we tegen dit sterke Heerenveense Boys zo nu en dan goed onder hun druk weg voetbalden en dat als we de 2e helft de zelfde energie zouden leveren we een goede kans op een resultaat zouden maken. Silvan werd tijdens de rust vervangen door Erwin. Beiden mochten na hun 45 minuten bij het 2e aansluiten bij het 1e.

De 2e helft veranderde het spelbeeld enigszins. Het was nog steeds Heerenveense Boys dat voetballend de iets betere ploeg was, maar in hun drang naar het maken van een goal lieten ze achterin toch wel erg veel ruimte vallen. Ruimte die door Nijland steeds beter benut werd. Nijland kreeg enkele goede kansen maar tot een goal leidde dit echter nog niet. Na weer een goede aanval van Nijland belandde de bal voor de voeten van de laatste weken uitstekend spelende Jan. Jan was van plan deze bal vanaf randje 16 kiezelhard tegen de touwen de knallen, echter was hij iets te laat bij de bal en botste hierdoor hard met de verdediger van Heerenveense Boys.

Tot ieders verbazing vloog de bal met een prima boogje over de keeper van Heerenveense Boys en zo kwam Nijland dus ietwat gelukkig op 1-0. Na deze 1-0 drukt Nijland door en verslapte het niet zoals we eerder na een voorsprong wel eens zagen. Nijland counterde er lustig op los. Tijdens een van deze counters werd Tsjeard met een goede diepe bal weggestuurd aan de rechter flank. Erwin en Foeke naderden de 16 meter om Tsjeard te onderstunen. De goede voorzet van Tsjeard bereikte Erwin, die was niet zelfzuchtig en gunde Foeke een niet te missen kans. 2-0 voor Nijland met nog 20 minuten te spelen, dit was een grote stap naar weer een overwinning. Heerenveense Boys deed na deze 2-0 verwoede pogingen om de aansluitingstreffer te maken, maar wederom werden ze niet gevaarlijk. Dit was voor een groot deel op het conto van onze uitstekende verdediging te schrijven. Onder leiding van Folkert en Gerben zijn er de laatste weken maar weinig teams die door de laatste linie van “It Twadde’’ kunnen komen.

Marco verving vervolgens de leeg gespeelde Siard. Ook Siard is dit seizoen in grootste vorm en zorgt er samen met de verdediging voor dat het aantal tegendoelpunten zo aan de lage kant blijft. Jelmer kwam in de plek van Paul, die na zijn goede invalbeurt van vorige week vandaag weer een prima pot speelde. In de laatste 15 minuten van de wedstrijd kreeg Nijland nog enige prima mogelijkheden op de 3-0, maar het zou bij 2-0 blijven.

Wederom een knappe overwinning voor de blauwhemden, dat zo op een gedeelde 2e plek komt te staan samen met NOK. Koploper blijft Blauw Wit, dat na 6 wedstrijden nog steeds de maximale score heeft. Volgende week ontvangen we SC Joure, kijken of we de goede reeks dan een vervolg kunnen geven.