It Twadde begint met onnodige bekernederlaag

SVM 2

31 augustus 2019 14:00

A.T. (Ate) Breeuwsma

Na een mooi afgelopen seizoen, waarin promotie er net niet in zat maar waar we voetballend mooie stappen hebben gemaakt, heeft It Twadde de draad weer opgepakt. SVM uit Marknesse kwam dit weekend op bezoek voor de 1e bekerspeelronde. Een team dat op hetzelfde niveau acteert, namelijk de reserve 3e klasse. Dus een mooi moment om te kijken waar we staan.

Ondanks vele blessures, schorsingen en afwezigen bij het 1e elftal konden we toch een representatief elftal op de been krijgen. Enkele nieuwe namen met Matthijs (overgekomen vanuit de jeugd), Johannes (terug van een fikse blessure) en Sjoerd Turbo (gelegenheidspits vanuit het 1e), maar voor de rest vertrouwde gezichten.

Na het gebruikelijke verhaal van Henk en Took begonnen we de 1e helft niet onaardig. Zo nu en dan hele aardige aanvallen en mooie driehoekjes en een-tweetjes, maar soms ook slordigheden. Niet vreemd, aangezien het merendeel van de spelers nog niet heel veel trainingsminuten heeft gemaakt. De mooiste aanval tussen Foeke en Sjoerd Turbo had een treffer verdient, maar Foeke zijn schuiver bracht de keeper van SVM niet voldoende in verlegenheid. Sjoerd Turbo maakte een hele aardige indruk in de punt van de aanval. Ook Johannes werd een keer gevaarlijk weggestuurd, maar hij vergat voor zijn verdediger langs te snijden waardoor een grote kans uitbleef. Hiernaast nog enkele mogelijkheden de 1e helft, maar nog onvoldoende scherpte voor de goal. SVM hield met name tegen en probeerde er zo nu en dan snel uit te komen. Het was soms hangen en wurgen, maar echt grote kansen gaven we niet weg. Toch scoorde SVM voor rust. Een vrije trap vanaf hun linkerkant werd voorgegeven en belande via een hoofd van een SVM speler in de goal. Gelukkig stond scheidsrechter Ate Breeuwsma, die zelf niet hoefde te spelen met zijn mannen van Scharnegoutum i.v.m. de dorpsfeesten daar, op lijn en keurde de goal wegens buitenspel terecht af. Grensrechter Ate Grien had een heuse black-out gaf hij in de rust aan, want hij vergat te vlaggen. Hij zag wel dat het buitenspel was, maar zijn hersen-hand coördinatie werkte nog niet optimaal. “We moatte der allejer noch wat ynkomme”. Over er inkomen gesproken, ook Henk had hier wat moeite mee. In de rust haalde hij er meer spelers uit, dan dat hij er weer inzette. Of was het nou net andersom? Maakt niet uit het klopte in ieder geval niet. Gelukkig was er een speler wel scherp om hem hierop te attenderen.

De 2e helft leverde een zelfde spelbeeld op. It Twadde veelal aan de bal en SVM loerend op de counter. Met name de rechtshalf van SVM moesten we hierbij in de gaten houden, hij was handig en snel. Dit resulteerde vroeg in de 2e helft tot een laag schot in de hoek die Ruerd keurig wist te pareren. It Twadde wist vervolgens weer aardig wat kansen en mogelijkheden te creëren. Folkert probeerde het een keer van afstand, maar de keeper was net op tijd terug in de goal. Even later had een corner van Foeke meer succes. Deze belandde bij de 2e paal waar Wieger volkomen vrij simpel raak kon koppen, 1-0. Het spelbeeld veranderde hierna nauwelijks, al leken de ruimtes wel wat groter te worden. Gevolg van het warme weer en de nog niet optimale conditie. Na nog een afstandsschot van Folkert, maakte SVM er plots 1-1 van. Een scherpe counter over rechts waarbij de bal goed voor werd getrokken, werd simpel bij de 1e paal vanaf een metertje of vijf binnen gelopen. Ruerd kansloos. Een tegenvaller, maar It Twadde pakte de draad weer op. Gerrit die in de kleine ruimtes zijn techniek meerdere malen liet zien, slalomde uitstekend door de verdediging van SVM. Een mannetje of drie stuurde hij prachtig het bos in, maar zijn schot van een metertje of vijftien ontbeerde het vervolgens aan kracht en precisie. De lage schuiver door het midden was geen probleem voor de SVM goalie. Vervolgens liet SVM zien hoe met de kansen om te springen. Wederom een snelle aanval over rechts belande keurig op het hoofd van de handige rechtsbuiten die de bal mooi richting zijnet 2e paal stuurde. De juiste kant van het zijnet wel te verstaan, 1-2. Een domper, en de krachten vloeiden langzaam weg bij It Twadde. Sipke speelde heel aardig in die 2e helft op rechts en hier komt ook de laatste kans van de wedstrijd vandaan. Wieger legt de bal keurig bij Johannes op de kruin. Helaas krijgt Johannes de bal niet omlaag, waardoor de bal over de goal vliegt. Kort hierna fluit de goed leidende scheidsrechter Ate Breeuwsma af. It Twadde verliest onnodig met 1-2 van SVM.

Conclusie een redelijke pot met zo nu en dan al heel aardig voetbal maar ook nog teveel slordigheden aan de bal. De komende week de conditie en krachten verder opbouwen en dan zien we wat de komende wedstrijd tegen buurman SDS (reserve 2e klasse) ons brengt. Zij wisten Zeerobben 3 met maar liefst 1-5 te verslaan. Tot volgende week!