Nijland met 3-0 onderuit tegen Zuidhorn

Zuidhorn 1

2e klasse I

5 oktober 2019 15:00

Een paar momenten deden Nijland afgelopen zaterdag de das om in en tegen Zuidhorn. Bij Nijland schortte het aan finesse en doortastendheid, terwijl Zuidhorn wel toesloeg en de wedstrijd gecontroleerd uitspeelde.

Zonder de langdurig geblesseerde sterkhouders Mente de Boer en Nico Pieter Bonnema beleeft Nijland een uiterst moeizame seizoenstart. Hoewel het team steeds beter op elkaar ingespeeld raakt en de ploeg bij vlagen ook aardig spel laat zien, zijn er tot dusverre nog geen punten behaald. Een paar momenten kostten Nijland zaterdag de kop tegen het Groningse Zuidhorn. Nijland liet in de openingsfase kansen liggen om de score te openen en zag de gevaarlijke spits Jaap Jacobs wel meteen genadeloos toeslaan. Even later verdubbelde Zuidhorn de voorsprong. Na de 2-0 miste Nijland het venijn om de aansluitingstreffer te maken. Zuidhorn kwam dan ook nooit meer echt in de problemen en speelde de wedstrijd in een ietwat saaie tweede helft gecontroleerd uit.

Sipke Kooistra maakte bij Nijland zijn basisdebuut in de competitie. De jongeling deed dat naar behoren en toonde zich comfortabel aan de bal.
Nijland kreeg in de openingsfase een goede kans om de score te openen. Na een mooie aanval over rechts belandde de bal in kansrijke positie voor de voeten van loopwonder Sjoerd Tjalsma. ‘De Parel’ kreeg de bal helaas niet goed onder controle, waarna de kans in rook opging. Er waren meer mogelijkheden om Zuidhorn pijn te doen. Bij Nijland ontbrak het echter een paar keer aan finesse in de eindpass, waardoor enkele kansrijke momenten niets opleverden.

Zuidhorn voetbalde gemakkelijker en bleek zaterdagook een stuk effectiever. Jaap Jacobs ontsnapte even aan de aandacht van de Nijland-verdediging en volleerde een lage voorzet op knappe wijze in de hoek. Even later maakte de thuisploeg er uit een hoekschop 2-0 van. Het was een lullige goal. Jildert de Boer leek een ongevaarlijk ogende kopbal weg te kunnen schieten. Hij raakte de bal – die nog net voor zijn voeten opstuitte – echter ongelukkig. De prima keepende Irolt Biesma – die de kopbal voor het oprapen had – werd hierdoor verrast en was kansloos op de van richting veranderde inzet.

Zuidhorn wilde doordrukken en kreeg voor de pauze nog een paar kansjes. Nijland was via Arjan van der Wal nog dichtbij de aansluitingstreffer. Van der Wal werd op het randje van de zestien gevloerd. De gevaarlijke vrije trap van Bouke Poelsma leek richting de bovenhoek te zeilen, maar kon nog net door de opspringende muur worden gepareerd. Een vrije trap van Fokke Jan Kooistra was een prooi voor de Zuidhorn-doelman.

Met Pier Gerbrandy (in de rust) en Jarin de Jong (na 55 minuten) in de ploeg ging Nijland in de tweede helft op zoek naar de aansluitingstreffer. Zuidhorn kwam echter nooit echt in de problemen. Schoten van Pier Gebrandy (in de handen van de keeper) en Sjoerd Tjalsma (ruim naast) misten overtuiging en een gevaarlijke kopbal van Arjan van der Wal verdween over het doel. Nijland wilde wel, maar slaagde er niet in om Zuidhorn pijn te doen. De thuisploeg vond het wel best en was in de tweede helft nog een paar keer gevaarlijk. De thuisploeg raakte de lat en zag een poging na een verre inworp net naast verdwijnen. Na balverlies op het Nijlander middenveld maakte Zuidhorn er in de slotseconde nog 3-0 van. De prima leidende scheidsrechter Blauw uit Peize floot meteen daarna af voor het einde van de wedstrijd.

Nijland ontvangt volgende week het sterke VVI.