Nijland verspeelt 3-0 voorsprong tegen Kollum

Kollum 1

2e klasse I

28 september 2019 14:30

Na een sterke openingsfase verspeelde VV Nijland zaterdag in een knotsgekke eerste helft een comfortabele 3-0 voorsprong tegen Kollum. Het duel leek in een puntendeling te eindigen totdat scheidsrechter Wenting in de slotfase na een vermeende handsbal naar de stip wees. Kollum pakte het cadeautje uit en maakte er in blessuretijd ook nog 3-5 van.

VV Nijland begon de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen flitsend tegen het gepromoveerde Kollum. De blauwhemden startten sterk en Kollum wist niet wat het overkwam. Na een kwartier spelen leidde Nijland al met 3-0, na twee doelpunten van Arjan van der Wal en een benutte strafschop van Bouke Poelsma.

Nijland legde enkele mooie aanvallen op de mat. Na een paar minuten spelen was het al raak toen Fokke Jan Kooistra en Sjoerd Tjalsma op de linkerflank uitbraken. De voorzet van Kooistra werd na een overstapje van de uitstekend spelende Pier Gerbrandy binnengetikt door Arjan van der Wal. Een paar minuten later verdubbelde Nijland de voorsprong. Pier Gerbrandy werd na een knappe actie gevloerd en scheidsrechter Wenting wees voor de eerste keer naar de stip. Poelsma schoot de bal feilloos in de hoek. De koek was nog niet op toen Arjan van der Wal even later zijn tweede doelpunt van de middag maakte. Pier Gerbrandy schatte een prima pass van aanvoerder Eelke van der Wal op waarde. De pijlsnelle Nijlander spits gaf de bal strak voor en Van der Wal schoof de 3-0 binnen. Kollum was verdedigend kwetsbaaren er leek geen vuiltje aan de lucht voor Nijland.

Het wedstrijdverloop deed sterk denken aan de thuiswedstrijd die Nijland in het voorjaar afwerkte tegen Tonego. Ook toen kwamen de blauwhemden snel op 3-0. De zege werd destijds betrekkelijk eenvoudig binnengehaald (3-1). Maar zaterdag slaagde Nijland daar allesbehalve in. Na de 3-0 ging er plotseling van alles mis bij de thuisploeg. De organisatie liet te wensen over, evenals de communicatie. De pijlers onder de Nijlander speelwijze vielen weg en de gevolgen waren desastreus. Kollum profiteerde optimaal van de fouten bij de thuisploeg en kwam nog voor rust op 3-3, nadat het ook al een penalty had gemist.

Joop Pijnacker schoot een vrije trap van een metertje of 20 langs de muur in de benedenhoek en tekende daarmee de 3-1 aan. Vervolgens was het twee keer Gerard van Zonneveld die profiteerde van slecht verdedigen van de thuisploeg. Net voor de gelijkmaker wist keeper IroltBiema zich te onderscheiden door op knappe wijze een strafschop van de Kollummer aanvoerder Merkus te keren. De Nijlander technische staf had zijn huiswerk goed gedaan en Biesma wist in welke hoek Merkus zou schieten. Biesma had de strafschop overigens zelf veroorzaakt en maakte zijn slippertje zodoende weer goed. Intussen had Arjan van der Wal een goede kans gemist op de vierde Nijlander goal. Vanuit een lastige hoek stuitte hij op de Kollumer doelman.

Na een knotsgekke eerste helft waarin er bij beide ploegen van alles mis ging, zag het spelbeeld er in het tweede bedrijf heel anders uit. Met de wind in de rug ging Kollum – dat over enkele vaardige spelers beschikt – op jacht naar de zege, maar Nijland verdedigde nu een stuk beter en geconcentreerder. De thuisploeg herpakte zich na een ongelooflijke eerste helft en hield knap staande. Kollumer doelpogingen gingen naast en over de goal.

Aan de andere kant wisten Arjan van der Wal en Sjoerd Tjalsma kansjes niet tot doelpunt te promoveren. Van der Wal schoot na een lastige stuit over en Tjalsma zag zijn schot vanuit een moeilijke hoek geblokt worden.

Met nog een paar minuten te gaan leek het treffen tussen Nijland en Kollum in een doelpuntrijk gelijkspel te eindigen. In de slotfase ging het toch nog helemaal mis voor de thuisploeg toen scheidsrechter Wenting de bal op de stip legde na een vermeende handsbal van Jordi Albada.

Het was een zware straf van de scheidsrechter. Albada kreeg de bal op de achterlijn vanaf nog geen halve meter afstand tegen zich aangeschoten door de sluwe spits Pijnacker.Albada ging allesbehalve met zijn armen naar de bal om de voorzet te blokken. Pijnacker appelleerde echter luidruchtig voor een strafschop en Wenting ging daarin mee. Blijkbaar moet je als verdediger in de tweede klasse als een marathonschaatser verdedigen door beide armen achter je rug te houden…

Pijnacker schoot de bal vanaf de stip vervolgens hard langs keeper Biesma. Dat de spits er in blessuretijd ook nog 3-5 van maakte deed niet meer ter zake.

Nijland moet vooral naar zichzelf kijken. De ploeg had het verspelen van de 3-0 voorsprong volledig aan zichzelf te wijten. Maar zonder die ongelukkige strafschop hadden de blauwhemden zeker een puntje aan het sportieve duel overgehouden.

Volgende week staat de uitwedstrijd tegen het goed gestarte Zuidhorn op het programma. Voor Nijland is het zaak om de goede dingen – die er ondanks alles zeker waren – mee te nemen en zichzelf verder te verbeteren.