Drie vrije trappen leiden ruime nederlaag in

Kollum 1

2e klasse I

8 februari 2020 14:30

Drie vrije trappen en een snelle uitbraak deden Nijland afgelopen zaterdag al in de eerste helft de das om tegen Kollum. De thuisploeg was zeer effectief en had weinig te duchten van de Nijlanders, die een zwakke wedstrijd speelden.

Met slechts één puntje uit zes wedstrijden was Kollum na een sterke seizoenstart bezig aan een matige serie. Nijland maakt een moeilijk seizoen door, maar was met goede intenties naar Kollum afgereisd.

In de openingsfase greep Kollum direct het initiatief. Er was toen nog allerminst sprake van dat dit uiteindelijk in een 7-0 einduitslag zou resulteren. Gaandeweg de eerste helft werd echter duidelijk dat Nijland een kansloze wedstrijd speelde. Kollum dicteerde de wedstrijd, verzilverde liefst drie vrije trappen (!) en liep eenvoudig uit naar 4-0. De Kollumers werden daarbij opzichtig in het zadel geholpen door de Nijlanders, die te weinig weerstand boden en de vrije trappen te makkelijk weggaven. Kollum was daarbij zeer effectief, want het was nu ook niet zo dat zij de ene na de andere kans kregen.

Nijland was niet bij machte om voor gevaar te stichten. Aan de bal was het bij tijd en wijle een povere vertoning van de blauwhemden, die met weinig durf en overtuiging speelden op de Kollumer knollentuin. In de 19e minuut kwam Kollum op voorsprong toen Thieme Brandsma er als de kippen bij was om de rebound van een vrije trap van Pieter Henstra binnen te werken. Een paar minuten later schoot Joop Pijnacker een vrije trap op prachtige wijze over de muur: 2-0. Toen Nijland even later te veel ruimte weggaf counterde Kollum snel naar 3-0 (Randy van Malsen), waarna Pieter Henstra nog voor de thee ook nog een vrije trap binnenschoot.

In de tweede helft kwam Kollum na een minuutje spelen op 5-0 toen Pijnacker te veel ruimte kreeg, zich handig vrij speelde en met een lobje de onfortuinlijke keeper Ruerd Bakker verschalkte. De Nijlander gifbeker was toen nog lang niet leeg. Siard Luinenburg pakte zijn tweede gele kaart en moest inrukken, Pijnacker kreeg een afgeslagen voorzet door Bakker gelukkig op zijn hoofd gebokst en ook Benjamnin Zondervan deed nog een duit in het zakje: 7-0. Nico Pieter Bonnema zette de Kollumer keeper in de absolute slotfase nog met een vlammend schot aan het werk. Maar in de gehele tweede helft was een volgende Kollumer treffer telkens dichterbij dan een Nijlander eretreffer.

Zo werd het een uiterst pijnlijke middag, die de Nijlanders maar snel moeten vergeten. Zaterdag komt het sterke ’t Fean op bezoek, dat zich vast en zeker wil revancheren voor de onverwachte thuisnederlaag tegen Hardegarijp. Nijland heeft ook zeker wat goed te maken en zal uit een ander vaatje moeten tappen om weer eens iets over te houden aan een wedstrijd.