Nijland strijdend ten onder tegen Zuidhorn

Zuidhorn 1

2e klasse I

1 februari 2020 14:30

VV Nijland ging afgelopen zaterdag met 2-3 onderuit tegen Zuidhorn. In de tumultueuze slotfase lukte het de blauwhemden net niet om de gelijkmaker te forceren.

Na het bezoek aan Leek trad Nijland afgelopen zaterdag wederom aan tegen een Groninger ploeg. Zuidhorn kwam op bezoek op het Nijlander Zweitse Huitema Sportpark. De harde wind had veel invloed op het spel van beide teams.

Ten opzichte van een week eerder had Lykle Bleekveld zijn opstelling op vier plekken gewijzigd. De geblesseerde Irolt Biesma werd prima vervangen door Ruerd Bakker. Sjoerd Teake Kooistra begon weer als rechtsback en Johan Eppinga stond op het middenveld geposteerd. Arjan van der Wal keerde eveneens terug in de basis.

Knokkend tegen het sterkere Zuidhorn én de harde wind speelde Nijland een moeizame eerste helft, waarin het amper tot kansen kwam. Enkele scherpe voorzetten leverden geen doelgevaar op. De beste kansen waren voor Zuidhorn. Jaap Jacobs zag zijn loeiharde kopbal knap gepareerd worden door Bakker, die goed stond opgesteld.

Nijland knokte voor elke meter en zat goed in de wedstrijd.  Beide ploegen leken met 0-0 te gaan rusten. Op slag van rust kwam Zuidhorn – na eerder al een paar kansen te hebben gemist – toch op voorsprong. Na een afgeslagen vrije trap kreeg Nijland de bal niet weg en Milan Stad vuurde van afstand raak. Gedragen door de harde wind sloeg de bal hard en hoog tegen de touwen. Zoals wel vaker dit seizoen incasseerde Nijland weer op een uiterst ongelukkig moment een tegentreffer.

De tweede helft was amper begonnen of het stond alweer 1-1. De in de eerst helft veelvuldig uitgegleden Jaap Jacobs had in de pauze andere schoenen aangetrokken. Die brachten hem aanvankelijk weinig geluk. Met zijn eerste balcontact van de tweede helft legde hij de bal pardoes in de voeten bij de ingevallen Nico Pieter Bonnema. Het Nijlander goudhaantje legde de bal voor zijn linker en schoot vanaf een metertje of 25 schitterend raak in de bovenhoek. Bonnema voelt zich duidelijk prettig met de wind in zijn rug en voegde zo maar weer eens een prachtig doelpunt toe aan zijn palmares. De snelle gelijkmaker werd helaas maar door enkele bezoekers gezien, aangezien het gros van de toeschouwers nog binnen aan de koffie zat.

In het vervolg van de tweede helft kon Nijland niet doordrukken. Het was Zuidhorn dat vrij snel na de gelijkmaker op 1-2 kwam. Nijland verloor ‘de tweede bal’ op het middenveld, stond ’te open’ en kwam weer op achterstand. Thijs Zwarteveen rondde beheerste af.

Even later had Nijland misschien een penalty moeten hebben. Na een vrije trap werd Bouke Poelsma opzichtig geduwd, maar de verder prima leidende scheidsrechter Berends durfde het niet aan en wuifde het voorval weg, tot ongeloof van enkele supporters. Zuidhorn kwam een kwartiertje voor tijd op 1-3. Een Groninger stak het middenveld over, waarna de voorzet te makkelijk kon worden gegeven en spits Buursema geheel vrijstaand scoorde. Nijland zag er niet goed uit bij deze tegentreffer.

De blauwhemden waren even terneergeslagen maar kregen na de aansluitingstreffer van Fokke Jan Kooistra toch weer hoop. Zijn vrije trap kreeg extra snelheid mee door de wind en de lastige stuit was de doelman te machtig. Met nog een paar hectische minuten te gaan speelde Nijland alles of niks, maar dat mocht niet meer baten. Fokke Jan Kooistra schoot over en Nico Pieter Bonnema kreeg de bal in de zestien net niet lekker mee. Gezien het veldspel en de kansenverhouding was een gelijkspel misschien ook wel teveel van het goede geweest. Toch was een strijdend Nijland uiteindelijk weer dichtbij een puntje.

Zaterdag speelt Nijland in en tegen Kollum.