Nijland nipt ten onder tegen Stiens

S.C. Stiens 1

2e klasse I

19 oktober 2019 14:30

VV Nijland verloor afgelopen zaterdag nipt met 3-2 van SC Stiens. Twee knappe doelpunten van de uitstekend spelende Sjoerd Tjalsma waren niet genoeg voor het eerste puntje van het seizoen.

SC Stiens beschikt over een goede ploeg, zo ondervond Nijland zaterdag al vroeg in de wedstrijd. Na een vlotte aanval over de rechterkant kopte Hietkamp al na een paar minuten raak. Nijland moest in de achtervolging. Het was aan de prima keepende Irolt Biesma te danken dat Stiens de voorsprong niet uitbreidde. Biesma keepte attent en redde een paar keer knap.
Gaandeweg de eerste helft kreeg Nijland steeds meer vat op de thuisploeg. De blauwhemden weerden zich kranig en braken een paar keer gevaarlijk uit.Stiens wist na de goede openingsfase nauwelijks nog gevaarlijk te worden. Balverlies op het Stienser middenveld leidde de gelijkmaker in. Met een splijtende pass stuurde Jildert de Boer loopwonder Sjoerd Tjalsma de diepte in. De kwieke Tjalsma – die goed in de wedstrijd zat –rondde met links beheerst af: 1-1.

In de tweede helft kwam Nijland bijna op voorsprong. Na een mooie diepe bal van Sjoerd Teake Kooistra bracht Jildert de Boer de bal voor. De keeper toucheerde de voorzet, waarna Pier Gerbrandy zijn voet net niet goed tegen de bal kreeg en een Stiens-verdediger de bal nog van de lijn kon halen.
Stiens had een veldoverwicht, maar de thuisploeg creëerde nauwelijks kansen. Dat was ook zeker aan het goed georganiseerde en gedisciplineerd spelende Nijland te danken. Een paar momenten kostten Nijland uiteindelijk wel weer de kop. Stiens kwam in de 70ste minuut op voorsprong, na een moment van onoplettendheid in de Nijlander-verdediging. De Vries kopte raak. Even later maakte hij er ook nog 3-1 van. De paal voorkwam dat Stiens de voorsprong verder uitbreidde. In de slotfase bracht Tjalsma met zijn tweede treffer de spanning nog even terug. Hij werkte een lage voorzet van Fokke Jan Kooistra prima binnen.De aansluitingstreffer kwam te laat om Stiens nog in verlegenheid te brengen.

Een verdiende overwinning voor Stiens, al was Nijland zeker niet kansloos.