Nijland 2 pakt weer eens drie punten

NOK 2

7 december 2019 13:30

Wat genoten spelers en staf van de 3 mooie aanvallen en dito goals die in het eerste kwartier van de wedstrijd vielen. Voor het eerst sinds 2 november kon er een overwinning gevierd worden en ondervonden de mannen van Nijland dat winnen toch wel het allermooiste is van het voetbal. De overwinning werd dan ook op gepaste wijze gevierd in de kantine van NOK.

Het elftal van Nijland wordt nog immer geteisterd door een blessuregolf, waardoor er een beroep gedaan moest worden op vijf spelers uit het vierde elftal. Drie van deze mannen stonden in de basis en lieten zien goed mee te kunnen. Rienk speelde een zeer solide wedstrijd als linker verdediger en Frank als linker middenvelder had totaal geen probleem en stond positioneel ijzersterk te spelen. Laas Harry stond in de punt van de aanval en liet zien zijn neusje voor de goal nog niet kwijt te zijn.

In de tweede helft hielpen Lars en Mark de overwinning veilig te stellen.

De Dominee stond in in de goal bij afwezigheid van Ruerd. Peter keepte als vanouds. Degelijk, en zelfs een penalty katachtig uit de onderhoek ranselend. Dank aan de zes invalkrachten!

Verder was Gerben niet aanwezig. Hij werd vrijdag voor de tweede keer vader. Gefeliciteerd namens je maatjes!

Zoals gezegd, werd in het eerste kwartier de wedstrijd beslist. NOK leek wat uitgeblust aan de wedstrijd te beginnen. Kwam dat door de zeer intensieve warming-up die ze afwerkten? Nijland werkte een ontspannen warming-up af en stond fris aan de start. De 0-1 was gevolg van de goede openingsfase van Nijland. Een cross van Foeke, werd door Wieger voor de goal gekopt, waarna Laas Harry goed voor de man komend, de bal in de hoek werkte.

Een paar minuten later kwam Johannes goed door op rechts en schoot vanuit een zeer moeilijke hoek de bal via de keeper in de korte hoek. De

0-2 stond op het bord.

Vlak daarna was het Hoekie die met een sublieme boogbal de te ver voor zijn goal staande keeper wist te verschalken. Wieger wist deze creatieve oplossing van Erwin niet te waarderen, totdat hij zag dat de bal vlak onder de lat het doel in plofte en weer kon lachen.

Grote weelde na 15 minuten voetballen. NOK probeerde wel, maar was opbouwend onzorgvuldig en aanvallend onmachtig. Nijland dwong dit ook af door geconcentreerd te verdedigen en de linies kort bijelkaar te houden.

Peter heeft geen schot tussen de palen gehad de eerste helft. Nijland had zelfs een paar minuten later nog op 0-4 kunnen komen. Nijland kreeg een penalty, alleen zijn de doelen bij NOK waarschijnlijk net iets kleiner dan in de rest van Nederland, want Foeke, vandaag spelend als centrale verdediger, schoot kiezelhard op de onderkant van de lat. Met

0-4 had de wedstrijd sowieso gespeeld geweest.

In de pauze nam Henk het woord en kon niet anders constateren dat we mooi op schema lagen. Nadruk lag op scherp te beginnen in de tweede helft en zeker de eerste 15 minuten zonder kleerscheuren door te komen.

Nijland begon met dezelfde elf spelers aan het tweede bedrijf. NOK had niets te verliezen en probeerde met opportunistisch spel een treffer af te dwingen.

Veel lange ballen werden door NOK gespeeld en tweede ballen waren meer voor ze, waardoor Nijland minder gemakkelijk aan voetballen toe kwam.

Jan kreeg het voor zijn kiezen op het middenveld. NOK kwam een paar keer gevaarlijk door en kreeg een gemakkelijke penalty. Deze werd door Peter prachtig uit de hoek getikt. NOK wist dat het hun dag niet was en staat laatste op de ranglijst, daar waar ze vorig seizoen een goed jaar draaiden en net voor Nijland als tweede eindigden.

Mark en Lars kwamen nog in het veld en deden dat prima. Mark kreeg zelfs nog een kans te scoren, alleen had zijn volley niet de juiste richting.

Hoogtepunt voor Nijland in de tweede helft was nog een lob van Erwin die al stuiterend via de onderkant van de lat het veld weer in kwam. Zo kon de keeper alsnog redding brengen.

Verder verliep de tweede helft rommelig van beide kanten, hier en daar wat irritaties over en weer, voortkomend uit fanatisme van beide teams.

Na het laatste fluitsignaal werden de handen geschud, alles vergeven en vergeten en konden de punten mee naar Nijland.

Conclusie van deze middag: een fanatiek Nijland dat door een swingend eerste kwartier de overwinning veiligstelde. Verder de jongens van het vierde die een prima beurt maakten en Peter die heeft laten zien dat het keepen in zijn bloed zit.

Volgende week de inhaalwedstrijd tegen koploper Joure in Nijland. De Jousters kunnen hun borst maar nat maken.