Nijland doet zichzelf tekort tegen Hardegarijp

Hardegarijp 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse I

29 april 2017 14:30

Beekman, G

Nijland speelde afgelopen zaterdag een prima wedstrijd thuis tegen Hardegarijp, maar verzuimde te scoren. Zo ging Hardegarijp er vandoor met een uitermate geflatteerde 0-3 overwinning. De blauwhemden verzuimden een reeks aan kansen te verzilveren en zagen de gasten weinig creëren, maar wel drie keer scoren. Door de nederlaag zakte Nijland voor het eerst naar een degradatieplaats met nog twee wedstrijden te gaan.

De thuisclub liet Hardegarijp de eerste helft het spel maken en daar hadden de bezoekers duidelijk moeite mee. Het stond verdedigend als een huis bij Nijland en iedereen knokte voor een goed resultaat. Dat resulteerde al snel in een botsing tussen Eelke van der Wal en Jelke Visser, die met de brancard van het veld moest. De linksbuiten van Hardegarijp had pijn in de rug en kon niet verder, wat natuurlijk een vervelend begin van de wedstrijd was. Wij wensen hem dan ook beterschap en hopen dat hij nog een rol kan spelen in de race om de titel.

Na wat oponthoud ging de wedstrijd op dezelfde manier verder en al snel kon Nico Pieter Bonnema na een mooie counter aanleggen voor de eerste kans van de thuisclub. Vanaf links schoot hij echter net voorlangs, maar de toon was gezet. De volgende kans was voor Sjoerd Tjalsma en deze leek niet mis te kunnen, maar van dichtbij schoot hij hard en hoog in en de keeper tikte de bal met een reflex over. De derde grote kans was weer voor Nico die vanaf rechts voor de doelman kwam, maar met rechts voorlangs schoot.

Hardegarijp kwam niet verder dan pogingen van buiten het strafschopgebied en stelde Peter slechts één keer echt op proef met een mooi schot. De kampioenskandidaat worstelde aanvallend en oogde achterin enorm kwetsbaar, maar dat werd niet afgestraft door Nijland. Na de rust leek dat dan eindelijk wel te gebeuren, toen Sjoerd Tjalsma na een prachtige counter vanaf rechts laag voortrok en Nico de lege goal voor zich had. Hij raakte de bal niet vol en dus ging ook deze kans verloren en liet Nijland de tegenstander zoals zo vaak in leven.

Understeand in oantal fan de foto's van dhr Woudstra:

Dan weet je wel hoe laat het is in voetballand en de aloude voetbalwet trad al snel in werking. Na een ingooi aan de rechterkant zette Rick de Groot voor, maar tot ieders verbazing plofte de bal over Peter heen en was het 0-1. Nijland liet de kop niet hangen, bracht Remco Mooij voor Erwin Hoekstra en zette een tandje bij, waardoor er weer kansen ontstonden. Eerst kon Bouke Poelsma vrij inkoppen uit een corner van Sjoerd, maar mikte van dichtbij net naast. Vervolgens leek Jarin niet te kunnen missen, maar hij tikte een voorzet net tegen de keeper aan en de bal hobbelde naast. Nijland speelde in deze fase vaak prima voetbal, maar haalde dus wederom niet de trekker over.

De 0-2 viel dan ook vrij letterlijk uit de lucht toen weer Rick de Groot de bal na een vrije trap ontving en van buiten het strafschopgebied de bal ineens in de kruising liet verdwijnen. Een mokerslag voor de thuisclub, die echter van geen opgeven wist en een glaszuivere strafschop werd onthouden, toen Mente naar de grond ging. In plaats van een aansluitingstreffer was het Hardegarijp dat ook nog de 0-3 maakte in buitenspel positie, maar uiteraard kende de leidsman het doelpunt gewoon toe.

Na afloop werd duidelijk dat Tonego wel had gewonnen en dus zakken we naar plaats 13. Dat is niet voor niets een ongeluksgetal, want deze plek betekent directe degradatie. Met de uitwedstrijd tegen Joure en de thuiswedstrijd tegen Tonego in de laatste speelronde hebben we alles nog wel in eigen hand.