Nijland 3 haalt uit tegen Leeuwarder Zwaluwen

17 december 2023 19:15

Nadat er 2 weken geleden in de slotminuut onverdiend werd verloren van de andere zwaluwen in Friesland (Oeverzwaluwen) mochten de blauwhemden afgelopen zaterdag afreizen naar Leeuwarden voor een kraker tussen de nummers 10 en 12 van de ranglijst. Siebe was als eerste in Leeuwarden aangekomen maar stond bij de verkeerde kleedkamer en was uiteindelijk als laatste in de ‘box’. Trainer Joop ontbrak helaas door een bezoekje aan de kerstmarkt en dus namen Thomas en Frank de bespreking vooraf op zich.

Tijdens de warming-up signaleerden wij al dat de zwaluwen ook in het blauw waren en er ietwat paniekerig naar andere tenues werd gezocht. Deze poging mislukte echter waardoor de helft van de Zwaluwen in een rode trui, en de andere helft in een oranje hesje aan de aftrap verscheen. In de onderste regionen van het amateurvoetbal is alles mogelijk laten we maar zeggen.

Frank won de tos en zo mocht Nijland aftrappen. Dit bleek goed uit te pakken want na 15 seconden stond het 0-1. Via de rechterflank stuurde Sytze, Marc richting de achterlijn. Marc zette de bal laag voor richting de eerste paal en daar was Hendrik er als de kippen bij om hard raak te schieten. Al snel bleek dat Nijland voetballend veel meer in zijn mars in verhouding met de Leeuwarder thuisclub. Na 5 minuten verdubbelde Nijland dan ook de score via wederom Hendrik. Niet veel later was het Siebe die een corner mocht nemen. Zoals hij ook al bij ONS deed trapte hij de bal in 1 keer in het doel!

Nijland speelde sterk en wist voetballend een aantal mooie aanvallen via de flanken uit te spelen. Het was dat het vizier nog niet helemaal op scherp stond want de kansen voor meer doelpunten waren aanwezig en uiteindelijk maakte Nijland er nog 2 bij in de eerste helft. Eerst was Marc na een mooie aanval over meerdere schijven het eindstation en niet veel later kopte Marc een fantastisch getrapte hoekschop in de verre hoek. De thuisclub had weinig in de melk te brokkelen en achterin stond het als een huis. Siebe zorgde in de rust voor een glaasje Ranja en met 0-5 op het scorebord waren er weinig kritische noten in de kleedkamer van aanvoerder Frank. Er werd afgesproken om er nog minimaal 3 doelpunten bij te maken, en dit gebeurde ook in het 2e bedrijf.

Helaas kwam er gelijk na de rust toch een smetje op de wedstrijd. Na balverlies op het middenveld schakelden de Zwaluwen vliegensvlug om en speelden de aanval goed uit waardoor de boomlange spits voor de 1-5 mocht tekenen. Hierna nam Nijland echter weer het initiatief over maar was het veel gehaaster dan in de 1e helft. Tal van kansen en mogelijkheden werden er de 2e helft geproduceerd maar het was in de 60e minuut een fout van de keeper die voor de 1-6 zorgde. Wytse zette druk op de keeper en kon de bal van de keeper ontfutselen en vervolgens de bal binnen schuiven. 10 minuten later eiste Thomas een vrije trap op. Sytze gaf het advies om de bal voor te zetten maar Thomas had snode plannen en verraste de keeper in de korte hoek. Niet veel later bewaarde Marc het overzicht en zag Wytse helemaal vrij voor de keeper staan. Wytse schoot de bal tegendraads tegen de touwen en zette de eindstand van 1-8 op het scorebord.

Aan het einde van de wedstrijd had Nijland nog een penalty verdiend maar de verder goed fluitende scheidsrechter vond het niet voldoende en niet veel later maakte hij een einde aan de lijdensweg van de thuisclub. Een hele mooie opsteker voor ’t Tredde en zo gaan we met een goed gevoel de winterstop in. De biertjes smaakten goed in de  mooie kantine van de Leeuwarder Zwaluwen. Op 27 januari wacht de inhaalwedstrijd tegen Heerenveense Boys thuis op het Zweitse Huitema Sportpark.