Eward Sijbrandij Cup 2024

27 januari 2024 10:45

Zondag 21 januari was het weer zover, het jaarlijks zaalvoetbaltoernooi in Easterein stond op het programma. Dit toernooi wat elk jaar een mooie start is van het nieuwe kalenderjaar, staat al jaren in het schema van Vv Nijland. Ype en Harry Bonnema zorgen elk jaar weer voor een goede organisatie en met de wedstrijdleiding Meinte Abma en Jan Postma staat dit als een huis. Zo horen de spelers en supporters geregeld mooie anekdotes van Meinte of Jan, als de microfoon nog aanstaat tijdens een wedstrijd. Harry en Ype houden te teugels strak als echte zaalvoetbalscheidsrechters. Heren wat super fijn dat jullie elk jaar deze taken doen en dat het elk jaar weer prachtig is om het nieuwe kalenderjaar zo voetballend te starten.

WhatsApp_Image_2024-01-21_at_19.22.44_3.jpeg

Dit jaar werd het Nijlander zaalvoetbaltoernooi in naam veranderd, vanaf 2024 mag het de naam Eward Sijbrandij Cup noemen. Als het Eward lukte met vluchten, werk en gezin, dan was Eward te vinden op dit prachtige toernooi. En is er door Vv Nijland gekozen om Eward zijn naam aan dit mooie toernooi te verbinden.

Bericht vanuit Vv Nijland, als vooraankondiging;
EWARD SIJBRANDIJ CUP

Zoals al eerder gedeeld op de social media kanalen, vindt 21 januari weer het jaarlijkse zaalvoetbaltoernooi plaats. Dit zaalvoetbaltoernooi is omgedoopt tot de "Eward Sybrandy Cup". Zoals de meeste weten is Eward ons in 2022 helaas ontvallen. Ondanks dat Eward woonachtig was in Amerika bleef hij altijd speler en trouwe supporter van de VV. Er is geheel terecht besloten om zijn naam te verbinden aan het zaalvoetbaltoernooi.

Mee doen? kijk voor informatie op de flyer. Ben je geen lid? geen probleem!
#blauwytfoaraltyd #vvnijland #Ewardsijbrandijcup

Zondag 21 januari om 14.00 uur stonden er 5 goed gevulde teams op papier, veel Nijland voetballers vanuit het 1e,2e,3e en jeugdspelers, een paar gastspelers die via Nijland spelers graag mee wilden doen en het suske fan Eward wie ek te fynen binnen de lijnen. Prachtig!
De teams stonden als volgt op papier;

St. Louis City Heerenveen PSV Ajax Feyenoord
Lars Breeuwsma Peter van Dalfsen Quinten van Geerenstein Xavi van Geerenstein Ruerd Bakker
Arjan van der Wal Laas van Dalfsen Johannes Breeuwsma Joop Groenveld Jurjen van Dalfsen
Rink Bakker Atze Henk Steneker Davey vd. Velden Eward Hoekstra Thomas Abbink
Albertine Sijbrandij Robert Hoekstra Friso Vellinga Siebe Bosscha Jurriaan Tjalsma
Sjoerd Teake Kooistra Johan Eppinga Foeke Deinum Eelke van der Wal Achraf Charfi
Sven Hoekstra Fokke Jan Kooistra Douwe Posthuma Siard Luinenberg Jan Feenstra
Folkert van der Werf   Lars Bardewee Niek Vreeman Nico Pieter Bonnema

St. Louis City mocht het toernooi openen met de wedstrijd tegen Heerenveen. En werd met 0-3 duidelijk gemaakt, dat het Nederlands voetbal toch van een dusdanig ander niveau is dan in St. Louis. Het zou ook best kunnen doordat indoor soccer in St. Louis met andere regels gespeeld wordt, dat het vooral even wennen was voor dit team. Dit bleek niet het geval, St. Louis mocht in hun laatste wedstrijd een mooi doelpunt maken, dit was dan wel hun enige doelpunt, ze eindigden dit toernooi met 0 punten onderaan. Het mocht de pret niet drukken, ze konden gezellig als team met elkaar aan het bier.
PSV-AJAX stond op papier als tweede wedstrijd, ondanks dat Johannes door omstandigheden later bij het team kwam, kon PSV de klasse van AJAX niet beteugelen. Met 0-4 moest PSV in de andere wedstrijden op zoek naar punten. Dit ging ze goed af, met een steeds beter ingespeeld team, kwamen ze op een totaal van 6 punten.
Heerenveen dat de 1e wedstrijd gewonnen had, slaagde er niet in om 6 punten uit twee wedstrijden te halen. Wel pakten ze de winst tegen Feyenoord in de laatste wedstrijd, waardoor zij ook op 6 punten eindigden. Zo streden PSV en Heerenveen om de 3e plek, in de finale was Heerenveen met 3-0 te sterk en zo werd PSV 4e in dit toernooi en pakte Heerenveen de 3e plek.
Feyenoord pakte de winst in hun eerste drie wedstrijden, St. Louis City werd met 2-0 aan de kant geschoven, tegen AJAX werd in de laatste seconden de 3-2 binnen getikt en tegen PSV werd met 2-1 gewonnen. In de laatste wedstrijd gingen ze onderuit, waardoor ze op 9punten eindigden.
Het lukte Ajax ook om 9 punten bij elkaar te spelen, zo wonnen ze van PSV, Heerenveen en St. Louis City met 3-1(dit was het enige doelpunt van de Amerikanen)
In de tweede wedstrijd lukte het Ajax niet om te winnen, na een werelddoelpunt zette topscoorder van het toernooi Siebe Bosscha de stand op 2-1, maar Feyenoord wist dit om te buigen naar de 3-2.

eward_sijbrandij_cup.jpgZo was de finale bekend en mochten Feyenoord en Ajax in de laatste 15 minuten uitmaken wie deze
Eward Sijbrandij Cup zou gaan winnen.
De wedstrijd was een mooi schaakspel, in de omschakeling was Ajax veel gevaarlijk en zo kwam de 1-0 op het scorebord. Feyenoord pakte de draad op en knalde de 1-1 tegen de touwen.
Een kantelpunt in de wedstrijd was de penalty die toegekend werd door arbiter Harry Bonnema. Volgens keeper Thomas Abbink was dit toch erg omstreden, echter kreeg Thomas hier niet veel steun. Zo kon topscoorder Siebe, Ajax weer op voorsprong zetten en dat deed hij. Feyenoord moest de aanval gaan zoeken en dit was voor Ajax kans om de omschakelmomenten in doelpunten om te zetten. Dit lukte erg goed en al snel stond het 5-1 in deze finale. Jurriaan Tjalsma strafte in de laatste minuut een fout van Ajax af, en schoot beheerst binnen.
Na 15 minuten stond er 5-2 op scorebord en kon Ajax deze titel bijschrijven!

Een mooie 1e editie van de Eward Sijbrandij Cup.
Zeer geslaagd en gezellig bier dernei!

Oant de folgende yn januari’2025

Bekijk hier alle foto's die tijdens de Eward Sijbrandij Cup 2024 zijn gemaakt.