Nijland oppermachtig in derby tegen SDS

11 maart 2024 12:15

Nadat vorige week de wedstrijd tegen Makkum vanwege te weinig spelers niet door kon gaan, mocht de ploeg van trainer Joop Tromp afgelopen zaterdag zich opmaken voor de altijd beladen derby tegen SDS. Omdat het iedere week weer een uitdaging is voor leider Frank om voldoende spelers op papier te krijgen werden Eelke vd Wal en ‘supersub’ Sjoerd Hettinga van stal gehaald om bij te springen.

De laatste jaren zitten Nijland en SDS ieder jaar bij elkaar in de competitie en eigenlijk zijn dit altijd wedstrijden die alle kanten op kunnen. Zo werd er afgelopen najaar nog met 3-1 verloren in Easterein. Joop had voor deze editie een nieuw strijdplan gemaakt en zo werd er gestart in een 1-3-4-3 formatie waarbij er afgesproken werd om volle bak druk te zetten op de achterhoede van de gasten. Onder aanvoering van Eelke werd dit goed uitgevoerd en dus hadden de blauwhemden SDS gelijk ‘bij de strot’. Dit resulteerde al vroeg in de wedstrijd in grote kansen voor Frank en Hendrik maar het vizier stond nog niet op scherp.

’t Tredde gaf niets weg en bij balverlies veroverde men al snel weer de bal. Na 20 minuten voetballen resulteerde dit dan ook in een 1-0 voorsprong via Hendrik die via een individuele actie de keeper kon passeren. 5 minuten later tekende Wytse voor de verdiende 2-0 die er al een tijdje aan zat te komen.

In de rust werd Sietze gewisseld en zo gespaard voor de rest van het seizoen. Sietze heeft dit seizoen wel geteld 1 wedstrijd gespeeld door een vervelende blessure aan de knie. SDS had ook een aantal wissels toegepast, er kwamen een paar jonge jongens van hun 3e elftal in.

Na rust deed Nijland er een schepje bij op. Doordat SDS iets meer probeerde aan te vallen kwam er nog meer ruimte om te voetballen voor de thuisclub. Kort na rust gooide Hendrik de wedstrijd in het slot nadat hij eerst de bal tegen de keeper aan schoot, maar in de rebound de bal tegen de touwen knalde.

Hierna kon het telraam er bij gepakt worden want de doelpunten vielen als rijpe appelen van de boom. Eerst was het wederom Hendrik die via een mooie actie over rechts voor 4-0 zorgde. Niet veel later onderschepte Frank een bal en bediende Eelke op zijn wenken. Die twijfelde niet en met een prachtig schot van 30 meter over de keeper kwam Nijland op 5-0. Toen was het tijd voor ‘supersub’ Sjoerd die eigenlijk altijd wel een doelpuntje mee pikt. Sytze Visser was messcherp en onderschepte een bal waardoor het helemaal open lag. Vervolgens was Sytze niet zelfzuchtig maar gunde de bal aan Sjoerd die de bal beheerst voor open doel afwerkte. Achterin stond het als een huis en zoals de aanvoerder van SDS na afloop opmerkte: “we hieden hjoed helemaal niks yn te bringen”.

Een mooie overwinning voor de Nijlanders die met een eindstand van 6-0 de Mande in doken. Volgende week wacht Heerenveense Boys op Sportpark de Akkers waar in de thuiswedstrijd met 2-0 van gewonnen werd.