Waterpoort Boys laat tegen Nijland niks zien (Bron: GrootSneek)

Waterpoort Boys 1

3e klasse A

11 november 2023 14:30

R.J. van der Molen

Sportpark Het Schuttersveld
Thomas Zandstrastraat 3
8602CW
SNEEK
tel. 0515-424110

SNEEK - Waterpoort Boys had tegen Nijland nog wel een jaar kunnen voetballen en dan nog had men niet gescoord. Behoudens een actie en een inzet van Richard Hamstra liet de ploeg van trainer Jan Vlap tegen “de buurman” namelijk helemaal niets zien en dat baarde bij de gele aanhang meer zorgen dan de 0-2 nederlaag, die overigens volkomen terecht was en die zelfs niet geflatteerd viel te noemen.

Alarmbellen

Met name wanneer bij stilstaande situaties de boomlange centrale verdedigers van Nijland mee naar voren gingen, gingen in de Sneker zestien de alarmbellen af. Dat leidde al vroeg in de wedstrijd tot een hectische situatie voor het doel van keeper Stefan Rijpkema, waarbij vrouwen en kinderen bij wijze van spreken heel even voor gingen.

Senang

Niet lang daarna stuurde Richard Hamstra met de hiervoor al genoemde actie twee blauwhemden het bos in, waarna hij vanuit een moeilijke en bijna onmogelijke hoek doelman Lennart Schraa probeerde te passeren. Die actie waarbij een voorzet waarschijnlijk meer teweeg had gebracht, kreeg echter geen vervolg, ook al omdat de bal bij een veelbelovende pass van Orlando Pasveer van de voet van Brian Visser afspatte. Visser deed overigens dienst als aanvallende middenvelder en voelde zich in die rol niet echt senang. De formatie van trainer Pier Beeksma kwam daarentegen steeds meer in zijn kracht en dat resulteerde bij een aantal corners en vrije trappen in een aantal kopballen. Daarbij werd de bal tot opluchting van het thuispubliek of geschampt, of daarbij ontbrak de juiste richting.

Corners

Na een half uur werd Dylano van Dijk naar de kant gehaald, maar Vlap had op dat moment net zo goed ook een aantal anderen kunnen wisselen. Na die ingreep waarbij Dani El Nashi in het veld kwam, kreeg het publiek wel wat meer van Wéé Péé Béé te zien en tegen het einde van het eerste bedrijf dook Waterpoort Boys zowaar nog een paar keer voor de vijandelijke veste op. Veel meer dan een paar corners leverde dat niet op. Over corners gesproken, even daarvoor had Nijland bij een hoekschop de openingstreffer gescoord, maar die goal kwam niet door de ballotagecommissie. Arbiter van der Molen nam namelijk het advies van de Sneker linesman over en dat zou hij later nog een paar keer doen, waarbij de beslissing in ieder geval in één geval twijfelachtig was.

Keurig

Voor de tweede annulering voorkwam Rijpkema met een prima redding dat Nijland op voorsprong kwam, en niet veel later moest de Sneker goalie bij een volgende inzet gestrekt met trouwens hetzelfde eindresultaat als gevolg, Vervolgens oefende de thuisclub een aantal minuten enige druk uit, maar meer dan een slap schot van Visser ~(ruim naast) leverde dat niet op. Sterker nog, dat resulteerde op het uur in een snelle tegenaanval. Daarbij werd de bal uiteindelijk teruggelegd op de volledig vrijstaande Feike Douwe Zijlstra, die op zijn beurt keurig afrondde.

Bedrogen

Wie vervolgens een reactie van de geelhemden had verwacht kwam bedrogen uit, want daarna kwam de nul-twee eerder en vaker in beeld dan de één-één. Zo had Rijpkema de nodige moeite met een vrije trap en belandde een schot van blauwe makelij op de paal, waarna bij een volgende free kick en een halve mispeer van Tim van der Werf opnieuw gevaar in de Sneker zestien ontstond. Het grootste gevaar kwam in de 81ste minuut, toen Nijland bij een één op één situatie de kans kreeg om de pot in het slot te gooien. Via het been van Rijpkema verdween de bal over de achterlijn en even later toen de bezoekers opnieuw een grote kans kregen, verdween het gespikkelde monster voorlangs.

Daarmee bleef de hoop op een resultaat bij de Sneker cultclub in leven. Die verdampte drie minuten voor het einde van de reguliere speeltijd door toedoen van Wiebren Posthuma echter volledig, waarna Waterpoort Boys via een schot van Andy de Vries (over) en een kopbal van invaller Joey de Jong (naast) probeerde om nog iets terug te doen. Een tegentreffer zou onverdiend zijn geweest, want Waterpoort Boys liet zoals hiervoor al werd vermeld, veel te weinig en eigenlijk niet zien.

Waterpoort Boys - Nijland 0-2 (0-0)
Doelpunten: 0-1, Feike Douwe Zijlstra (60.), 0-2 Wiebren Posthuma (87.)
Scheidsrechter: R.J. van der Molen

Bron: GrootSneek